Rabu, 18 November 2015

Kitar semula pakaian.

Assalammualaikum..

   Hari ini anak bujang saya bising. Katanya seluar adik sudah tiada. Sebenarnya baru minggu lepas suami belikan anak-anak seluar panjang kerana beli sedikit pakaian untuk orang baru nanti. Mula-mula malas juga saya hendak layan. Ini kerana tiada aura hendak menjahit. Telekung yang tinggal jahit tindih pun saya tidak menjahit, walhal kalau hendak siap sehari sahaja boleh siap.

  Tapi kesian juga anak bujang ini. Ini kerana sekarang asyik berkepit sahaja. Maka, dalam keadaan bermalas-malasan saya mencari idea untuk membuat seluar yang cepat siap. Jadi saya selongkar baju-baju lama saya. Blouse muslimah yang saya miliki, kebiasaannya kain t-shirt yang berkualiti. Sebab itu saya sayang baju tersebut walaupun sudah tidak muat...hihi. 

   Pola seluar anak saya sememangnya saya simpan. Senang bila-bila hendak digunakan. Jadi, saya mulakan sessi menekap pola. Zass...10 minit siap. Boleh terus pakai. Ini kerana untuk bahagian kaki seluar tidak perlu di jahit. Hanya potong bentuk seluar dan letak getah pinggang. Untuk tangan baju, saya simpan dahulu. Saya kena buat pola seluar untuk bayi nanti. Maka, bayi juga dapat seluar kitar semula. 

   Jadi selepas ini, baju dan seluar yang terpakai jangan di buang. Di tambah pula kain yang sedap-sedap. Bila ada masa lapang, dah boleh buat pakaian anak-anak. Jimat belanja. Sekian.

Blouse muslimah saya. Saya ambil bahagian badan.
Ini hasilnya untuk anak bujang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan