Sabtu, 31 Januari 2015

Baby baru

Teks: Norliza Tomiran
Gambar: Peribadi

Assalammualaikum..

   Pada 6 Januari 2015, telah terlahir "baby" baru dalam rumah saya. Ini adalah "wishlist" saya untuk 2015. Tetapi jangan salah sangka, "baby" ini adalah mesin jahit halus. Kenapa panggil "baby"?. Sememangnya majoriti tukang jahit memanggil mesin jahit ialah "baby".  Mesin jahit juga perlu di belai-belai dan di jaga. Ini kerana ia adalah sumber pendapatan tukang jahit.

  Mesin jahit tepi halus ini lagi kene lebih belaian. Ini kerana memerlukan kesabaran untuk "setting" halus yang cantik. Sebagai tukang jahit, belajar "setting" ini adalah keperluan. Ini untuk mengurangkan kos. Jika tidak pandai, maka terpaksa memanggil juruteknik mesin jahit. Seperti biasa, wajib bayar. Ini bermakna, kos meningkat.

   Ini adalah " baby" baru saya. Saya membeli jenama Typical 3 benang. Sebenarnya ada juga 4 benang, tetapi tiada "stok". Maka saya ambil yang ini sahaja. Hasil daripada upah menjahit dan sedikit tambahan dari en.suami.


Mesin jahit tepi halus

   Semasa ingin membeli, puas juga saya bertanya kepada penjual. Boleh ker jenama ini?. Maka penjual menjawab, jenama mesin bukan penentu jahitan. Tetapi kepakaran "setting". 

  Sebenarnya semasa penghantaran, mesin ini sudah di "setting" elok jahitannya. Tetapi sesuatu yang tidak di duga. Anak bujang saya telah memusing ketiga-tiga tembol mesin itu. Maka jahitannya tidak telah tidak elok. Tiba-tiba teringat kepada rakan FB saya, yang ada menubuhkan "Kumpulan Mesin Typical". Maka saya mula PM beliau untuk rujukkan. Alhamdulillah di beri tunjuk ajar dan masuk kumpulan sekali. In sha Allah rakan-rakan di sana banyak membantu. Walaupun tidak mengenali secara bersua muka, tetapi mereka sudi membantu. Makan terhasil jahitan seperti di bawah setelah seminggu mencuba.


Hasil jahitan 

   Mengapa sampai seminggu?. Saya baru belajar mencari "setting" dan untuk belajar "setting" tidak boleh dalam tekanan. Bukan itu sahaja, betapa "baby"nya mesin ini, mesin ini tidak boleh meng"on"kan kipas semasa menjahit. Ini kerana benang akan cepat putus dan jahitan tidak cantik. Untuk mesin jahit tepi halus, saya menggunakan benang jahit tepi (benang kembang). Benang jahit tepi ini sememangnya nipis sedikit. 

   Untuk saya yang masih baru, masih banyak saya perlu belajar. Ini termasuk "setting" berlainan untuk material kain yang berlainan di samping mengejar "wishlist" yang lain. Sekian .

Salam Sayang

Berminat beriklan di Soho Directory??. Boleh hubungi saya. Saya akan kongsikan kelebihan beriklan di Soho Directory.

Norliza Tomiran
Email: norlizatomiran@gmail.com
FB: Kasih Eliz

Tiada ulasan:

Catat Ulasan