Isnin, 7 September 2015

Kelas Menjahit Malam

Assalammualaikum.

   Alhamdulillah, bila anak sulung sudah pun sembuh. Bila waktu siang dia terlebih tidur kesan sampingan ubat batuk. Waktu malam ada sahaja aktiviti yang di minta. Di tambah pula saya sibuk menjahit sambil-sambil menjaga anak lelaki yang masih kurang sihat. Seperti biasa, dia meminta meminjam mesin jahit portable saya. Sebenarnya lebih kurang dalam 3 bulan saya tidak memberi dia guna mesin jahit kesayangan saya ini. Ini kerana dia asyik bermain dengan adik dia.

   Jadi, kali ini dia ingin meminjam. Saya izinkan. Akan tetapi saya hendak melihat dahulu samada dia masih ingat fungsi-fungsi asas pada mesin jahit ini. Iaitu turun jarum, naik jarum, butang on/off, cara pusingkan kain serta cara mengangkat tapak mesin. Mesin portable saya ini jenis mesin automatik. Saya gunakan tahap kelajuan paling pelahan. Dia hanya perlu pegang kain sahaja. Bukan apa buat dia rasa seronok di samping mendapat ilmu kemahiran.

   
Kelas Malam sedang berlangsung
   Sebenarnya dia sudah pun merisik-risik mesin kesayangan saya ini. Katanya, "kalau ibu sudah tidak guna...bagi pada kakak tau". Saya hanya mampu tersenyum, kerana mesin ini untuk semua anak-anak saya yang ingin menggunakannya. Walaupun sudah ada beberapa orang yang merisik-risik ingin membeli mesin ini. In sha Allah, saya tidak mungkin menjual. Ini kerana saya susah mendapatkan sebuah mesin walaupun hanya portable. Hasil mesin ini juga saya mendapat mesin-mesin yang lain. Malah jika anak-anak saya ingin belajar menjahit, mereka perlu kenal mesin jahit ini dahulu baru kenal mesin-mesin yang besar.

Sekian.
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan