Khamis, 28 Ogos 2014

Baju Muslimah

Teks: Norliza Tomiran

Assalammualaikum..

  Di sebabkan minggu ini saya jahit baju kain lycra. Maka saya tunjuk contoh-contoh baju-baju muslimah @ jubah.
Jubah A-cut

Blouse Raglan Ibu

Blouse raglan & A-cut skirt.
  Bila anak saya memakai blouse ini..nampak longgar bukan. Untuk jubah, saya membuat kembang sehabis bidang kain. Malah untuk pergelangan tangan..saya membuat `cuff ready solat`. Tujuan untuk memudahkan kita mengambil wuduk.

     Mungkin lain orang..lain caranya.. Jadi tidak perlu kita bandingkan cara masing-masing. Bidang jahitan adalah cabang seni & kreativiti. Maka ikut pada seni & kreativiti masing-masing.  Tidak perlu mengatakan yang sana salah..yang sini betul.  Jika tiada persamaan, kita kongsikan perbezaan. In shaa Allah, bertambah ilmu kita. Yang penting baju-baju muslimah @ jubah kita boleh dipakai serta selesa pada kita serta mata orang lain.

  Ini saya kongsikan cara saya. Saya mengambil ukuran `ngam-ngam`. Kemudian saya tambahkan 3" @ 4" untuk kelonggaran. Pelik bukan??.. Tiada yang pelik sebenarnya.. Kalau angka itu dibahagi 2..maka kelonggaran untuk kiri dan kanan baju adalah 1.5" @ 2" sahaja. 

  Bagi saya, ini adalah baju muslimah @ jubah. Maka kelonggaran lebih tidak apa. Tetapi ada juga yang suka 1" kelonggaran.. Anda jangan risau..untuk kelonggaran buat saja suka-suka hati mengikut keselesaan anda. Cuma pastikan ukuran yang anda ambil itu ukuran tepat mengikut keselesaan anda. Kelonggaran tambah kemudian.

   Selepas anda mendapat ukuran. Anda tambahkan kelonggaran yang anda kehendaki. Jika anda selesa, maka gunakanlah kelonggaran itu sebagai rujukkan. Senang bukan???. Tidak perlu  pening-pening.

  Ini adalah cara  yang saya selesa serta mudah. Maka anda pun boleh membuat pilihan cara yang anda senang dan mudah. Pilihan di tangan anda. Semoga ini dapat membantu anda.. Jika ada apa-apa kekurangan..saya memohon maaf.. Sesungguhnya kekurangan itu datang dari saya.

Salam Sayang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan